středa 3. prosince 2014

Gaultheria

Mám sice jen zahrádku v paneláku za oknem,ale v létě je plná kytiček v truhlíku.Na podzim jsem kupovala žluté chryzantémy,dlouho kvetly a zářily za oknem.Ale letos jsem měla smůlu.Chryzantémy při koupi kvetly nádherně,ale brzy  květy začaly černat a uvadat.Hledala jsem na netu co jiného bych ještě mohla mít v zimě v truhlíku co by snad přežilo i mrazy.Kdo hledá najde :) ! Našla jsem rostlinku Gaultheria-česky Líbavka.


Tohle jsem si o ní na netu přečetla:
 Gaultheria  je příbuzná našich borůvek a brusinek. Je to stálezelený kobercovitě rostoucí 20cm vysoký keřík.  Stálezelené 1-3cm dlouhé eliptické až vejčité lesklé listy jsou kožovité. Na zimu se jinak tmavozelené listy zbarvují do bronzově červené. Kvete v červenci až srpnu. Plodem je tobolka obalená čeveným masitým kalichem. Tyto nejedovaté, kulaté plody velké 1cm jsou velmi atraktivní a vydrží na rostlině po celou zimu až do pozdního jara. Vyžaduje stín až polostín a lehkou humózní, dostatečně vlkou kyselou půdu s přídavkem rašeliny.V našich podmínkách je rostlina dobře mrazuvzdorná. Libavka  je výborná půdopokryvná dřevina pro vřesoviště a skalky. Vysazuje se také do nádob k podzimním a zimním dekoracím na balkónech a terasách. Severoameričtí indiáni používají listy libavky k přípravě tzv. horského čaje a plody k vaření jako zdroj výrazné a dosti specifické chuti. Je považována za důležitou léčivku. Výtažky z rostliny jsou využívány v parfumerii, při výrobě zubních past a žvýkaček a k dochucení cukrovinek. Fotky jsou staženy z netu.





Ihned jsem vyrazila do květinářství (Zahrada v OBI) abych si jí koupila a nejlépe hned 3 ať to za oknem hezky vypadá.Jenže vyprodáno ! Paní prodavačka mne informovala,že tahle rostlinka se u nás prodává v září.Nu což přišla jsem pozdě,ale příštím rokem si jí určitě pořídím.Nemáte s ní některá zkušenosti?





11 komentářů:

  1. Nemám, ale taky o ní uvažuju .... tedy přesněji, když jí vidím někde na obrázku, říkám si musím koupit, a pak stejně zapomenu:-)))

    OdpovědětVymazat
  2. Takovou rostlinku bych potřebovala, aby přežila vše, protože já a kytky to moc nejde dohromady, ale moc se mi líbí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dcera si taky s kytkami moc nerozumněla ,ale teď už jsou kamarádi!

      Vymazat
  3. Věrko už jsem chtěla zítra mířit do Obi, tak to budu muset nechat na příští rok, Rostlinka vyoadá moc hezky dekorativně. To byla dnes náhoda viď?

    OdpovědětVymazat
  4. Dovolím si taky vstoupit. Libavku jsem měla i dva roky na zahradě, potom tedy pod mojí péčí uschla, ale jistě se stále teď ještě prodává v květinářství. Pokud ne, mají brusinky, které vypadají podobně. Ať máš šťastnou ruku a vybereš si pěkné keříky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Brabi musím Ti pochválit Tvůj blog.Neznala jsem ho,ale teď tam budu často nakukovat :)

      Vymazat
  5. Líbavka! To je krásný název jako ta kytička! Určitě z ní máš radost, tak snad vydrží, dej pak vědět. Krásnou adventní neděli!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libuško já jí budu mít až příští rok,ieď mi ji vyprodali.

      Vymazat
  6. Celou minulou zimu jsem jí měla za oknem na parapetu, je potřeba rostlinu obložit lesním mechem, jinak vymrzne při nízkých teplotách, spíš si myslím, že se víc hodí do chladné zimní zahrady.Na jaře jsem jí lehce ostříhala a darovala, dělá radost jinde....letos jsem dala do truhlíků různobarevné vřesy a jsou nádherné, krásné zdobí fádní parapet.

    OdpovědětVymazat